האם משלמי מזונות פטורים ממס?

תשלום מזונות מהווה הוצאה משמעותית עבור אנשים רבים, ועל חלק ממשלמי המזונות אף מהווה חלק גדול מהשיקולים הכלכליים. בפני רשויות המס ובכל הנוגע להטבות במס, תשלומי המזונות מתחלקים לשתי קטגוריות: אדם גרוש/ גרושה אשר נישאו מחדש והם/ בן זוגם משלמים מזונות, ואדם גרוש/ פרוד המשתתף בכלכלת הילדים או בעל משמורת מלאה או משותפת.

הקריטריונים לזכאות להטבה במס מנוסחים בלשון זכר, אך שני המינים זכאים להטבה במידה ועונים על שאר התנאים:

 

מי זכאי?

כפי שאמרנו, לפי רשויות המס, תשלומי מזונות מתחלקים לשתי קטגוריות בכל הקשור להטבות במס. לקטגוריה הראשונה נכנסים גרוש/ה אשר נישאו בשנית והם/ בן זוגם משלמים מזונות זכאים להטבה במס אם הם נשואים לבן זוג אחר והם/ בן זוגם משלמים מזונות להורה הילד. חשוב לציין, כי בקטגוריה זו נשואים בציבור אינם זכאים להטבה.

הקטגוריה השנייה היא עבור הורה גרוש/ פרוד עבור גידול הילדים. קטגוריה זו מתממשת אם ההורה עונה על כלל התנאים הבאים: הורה לילד מתחת לגיל 19, חי בנפרד או גרוש מהורה הילד השני, ומשתתף בגידול הילד (מגדל את הילד בעצמו, משתתף בכלכלת הילד ע"י תשלום מזונות או בעל משמורת משותפת מלאה).

 

מה ההטבה?

בשני המקרים, זכאי ההורה המשלם את המזונות לנקודת זיכוי אחת או חלק ממנה, בהתאמה להשתתפותו בכלכלת הילדים. ההורה יהיה זכאי להחזרי מס אם שילם יותר מאשר נדרש למס ההכנסה בעקבות ההטבות אליהן הוא זכאי.

 

מה כדאי להכין מראש?

מעבר לטפסים אותם תפגשו טרם הגשת הבקשה להקלה במס, רצוי להכין מראש את כלל האישורים הנדרשים: אישור על גירושים, אישור על תשלומי המזונות מהבנק וכל אישור אחר שיוכל לקדם אתכם ולהפוך את התהליך ליעיל ומהיר.

 

תהליך מימוש ההטבה

שכירים יידרשו למלא טופס 101 (אותו ניתן למצוא בקטלוג הטפסים באתר רשות המסים) ולהגישו למעסיק עד סוף שנת המס. עצמאיים יידרשו למלא טופס 1301 בצירוף האישורים הנדרשים. אם חלפה שנת המס, ניתן להגיש בקשה להחזר מס לאור זכויות ההורה להטבה במס.

 

חשוב לדעת

קיימים תנאים שונים לקבלת הטבות במס. אם ההורה הזכאי להטבה לאור תשלומי המזונות זכאי לנקודות זיכוי נוספות לאור קריטריונים שונים, הן יתווספו ויצטברו. באתר רשות המסים, תחת פורטל נקודות זיכוי ממס הכנסה ניתן למצוא את כלל הקריטריונים המזכים.

בנוסף, גובה נקודות הזיכוי המגיעות להורה המשלם מזונות משתנה עם גיל הילד, ורצוי להתעדכן על כך. (לדוגמה, בשנת הלידה של הילד מגיעות להורה אשר הילדים לא בחזקתו 1.5 נקודות זיכוי, ובשנים שלאחר מכן 2.5)

 

לסיום

תשלומי המזונות הם נתח לא קטן מהתשלומים החודשיים. בחינת הזכאות להטבה במס וביצוע  התהליך הנדרש למימושה יכולה להקל על כובד התשלומים לזקוקים בכך, ולהפוך לאוויר לנשימה.

אישה גרושה

אולי יעניין אותך גם

רואה חשבון טוב
פיננסים
כך תבחרו רואה חשבון תותח

צמד המילים "מס הכנסה" מצליח לעורר אצל רבים מאיתנו תחושות מסוימות של פחד ורתיעה, אך בסופו של דבר, חובת התשלום למס הכנסה מלווה אותנו לאורך

קרא עוד »
פיצויי פיטורים לעובדים שהתפטרו
פיננסים
פיצויים לעובד שהתפטר

מקובל לחשוב כי עובד שהתפטר מיוזמתו לא זכאי לקבלת פיצויי פיטורין, אולם, דבר זה אינו נכון באופן גורף ויתכנו מצבים בהם עובד שמתפטר, זכאי לקבלת

קרא עוד »
אנשים עם ראשי מנורות
ביטוחים
על יוזמת הר הכסף הישראלית

יש המון יוזמות שאנחנו שומעים עליהן לא פעם. בין יוזמות לעסקי נדל"ן חדשים, יוזמות של עולם ההייטק, יוזמות חברתיות ויוזמות שקשורות באיכות הסביבה, קיימות גם

קרא עוד »