זכויות ילדים אפילפסיה – כיצד לקבל את הקצבה המגיעה לכם?

מחלת האפילפסיה מביאה איתה התמודדויות קשות של התקפים, פרכוסים ולפעמים גם לאובדן הכרה. עבור הורים לילדים אפילפטיים מדובר בשינוי דרמטי ובלתי הפיך בחיים. ילדים אפילפטיים זכאים לקצבת נכות בתנאים מסוימים, לכן כדאי להכיר את זכויותיכם בנושא. במאמר זה נעמוד על דיוקם של הדברים.

 

מחלת האפילפסיה

מחלת האפילפסיה היא בעצם הפרעה נוירולוגית, הנקראת גם "מחלת הנפילה". היא מתרחשת בעיקר כתוצאה מקצרים חשמליים במוח, והיא מתבטאת בהתקפים בהיקף שונה, קטנים כגדולים, קצרים או מתמשכים, אותם מכנים גם בתור פרכוסים. התקף אפילפטי עלול להוביל לבהייה בחלל, בלבול, עיוות בידיים וברגליים ואף אבדן הכרה. במהלך התקפים אפילפטיים חשוב לוודא כי החולה לא בולע את הלשון, מה שעלול להוביל למוות. לפרטים נוספים אודות מחלת האפילפסיה תוכלו למצוא באתר קול הזכויות.

 

דרכי טיפול

התרופות המיועדות למחלת האפילפסיה אינן יכולות למנוע את המחלה עצמה, אלא להקטין את שכיחות ההתקפים. הן נקראות תרופות אנטי קונבולסנטיות, ומטרתן למנוע את ההתפרצות החשמלית במוח המובילה להתקפים. בישראל ישנם בערך 70,000 חולי אפילפסיה, ובמקרים מסוימים ניתן לנתח ולהסיר את החלק הגורם להתקפים, הנקרא גם מוקד אפילפטי. במקרים אחרים, מושתל קוצב סמוך לבית השחי למניעת הופעת התקפים.

 

אחוזי נכות

על פי הביטוח הלאומי, לילד אפילפטי ישנה זכאות לקצבה מהמדינה, אולם יש לבדוק קודם את תנאי הזכאות. היא נבחנת בהתאם למספר תנאים שצריכים להתקיים כדי להבטיחה: הטיפול התרופתי שהילד מקבל על מנת להקל או למנוע התקפים, פירוט של סוגי ההתקפים והתדירות של הופעתם, פירוט של אשפוזים קודמים ומידת ההשגחה הנדרשת למניעת סיכון. יש לזכור כי אחוזי הנכות נקבעים ביחס ישיר לתדירות ההתקפים.

למשל, חולה אפילפסיה שאינו סובל מהתקפים במשך שנתיים ויותר, לא יקבל אחוזי נכות ברוב המקרים. מצב קל של עד ארבעה התקפים בתקופת זמן של שנתיים, מקנה 10% נכות. מצב בינוני הכולל תדירות של התקף אחד ברבעון, יקנה למטופל 30% נכות. מצב ניכר של נוכחות המחלה, בו מוכחת תדירות של לפחות התקף אחד בחודשיי מזכה ב50% נכות. מצב קשה בו מוכח לפחות התקף אחד בחודש, מזכה ב80% נכות. מצב הקשה ביותר של מעל התקף אחד בחודש מוביל ל 100% נכות.

 

הגשת המסמכים לביטוח לאומי

על מנת לקבל זכאות לקצבה, יש להגיש לביטוח לאומי את המסמכים הבאים:

  • סיכום מידע רפואי מנוירולוג או מרופא מטפל על סוג המחלה ומצב האיזון שלה, סוג ההתקפים ותדירותם ומידע על הטיפול הרפואי.
  • טופס תביעה לקצבת ילד נכה
  • במידה והילד התאשפז במהלך חייו כתוצאה מהתקף, יש לצרף מסמך סיכום מחלה.
  • תוצאות בדיקת EEG.

 

גובה הקצבה

אם הילד עומד בתנאי הזכאות לקצבה, ניתן לקבל קצבה חלקית בהתאם לצורך בהשגחה. אם מידת ההשגחה חלקית, תינתן קצבה בגובה 1,500 שקלים בשיעור של 50%. אם מדובר בתדירות גבוהה של התקפים חוזרים ונשנים, תינתן קצבה עבור טיפולים רפואיים בשיעור של 100% בסך 3,000 מדי חודש. הקצבה תשולם עד כשנה בצורה רטרואקטיבית מיום מועד הגשת התביעה.

ילדה משחקת

אולי יעניין אותך גם

מוצר לרגליים
בריאות
אילו סוגי מדרסים קיימים

קיימים בשוק מגוון סוגים של מדרסים. בין אם הופניתם על ידי רופא אורתופד ובין אם בחרתם לפנות למכון להתאמת מדרסים באופן עצמאי, חשוב שתדעו מהן

קרא עוד »
כרישים
בריאות
איך מטפלים בחרדות

בשנים האחרונות אנחנו רואים שהשיח סביב מקרים של חרדות ולחץ הפך להיות הרבה יותר מקובל. למעשה, סביר להניח שגם אתם באופן אישי מכירים אנשים שסובלים

קרא עוד »