איך להתמודד עם טראומה בגיל צעיר

החיים לא קלים. הם קורים כל הזמן ובין הרגעים החיוביים, מתגנבים גם רגעים קשים, מורכבים, שמשאירי עלינו רושם כה קשה שהם מעצבים אותנו ואת ההתנהגות שלנו. זה יכול לקרות לנו בכל גיל. אירוע אלים, תאונה, פגיעה בריאותית – למעשה כל אירוע שבו אחד מהרגשות שלנו עבר להילוך יתר וכך הוא נצרב בנו. טראומה לא פוסחת על אף גיל. אם עברתם במשפחה אירוע קשה וביחד איתכם היה ילדכם, אלו הן ההצעות שלנו להתמודדות עם טראומה בגיל צעיר.

 

מציאות עוקצת

ישנם שני סוגי התמודדות:

טראומה נפשית – בשפת היום-יום מתייחס המושג טראומה לטראומה נפשית, המתייחסת לתיאור של אירוע קשה שמותיר רושם קשה ועלול להתוות התנהגות.

פוסט טראומה תופיע בדרך כלל זמן קצר אחרי האירוע הקשה, או חודשים ואף שנים לאחריו. מי שחווה אירוע קשה עשוי לחזור אליו בזיכרונות ובפלאשבקים לאחר ההתרחשות. לעיתים מופיעים חלק מהתסמינים לאחר האירוע הטראומטי, והם עשויים לחלוף לבד. זה האפקט שנשאר לאחר האירוע, והוא משריש בנו דפוסי התנהגות, הרגלים קשים ומשפיע על התפקוד היומי.

 

התנהגויות ודפסים של ילד שחוה טראומה

  1. חוויה מחדש: הילד משחזר את החוויה הטראומתית דרך סיוטים, שחזור המאפיינים השונים מהאירוע הטראומתי דרך משחק או התנהגות, שאלות חוזרות על האירוע שקרה, הפגנת מצוקה רגשית וגופנית בנוכחות חפצים שמזכירים את הטראומה או מצבים שבהם הוא נזכר.
  2. הימנעות: הילד מנסה להימנע ממקומות ואנשים ומלדבר על האירוע. לעיתים קרובות, הסימפטומים קשורים למחלה או לפציעה וגם לטיפולים הרפואיים שהילד או הילדה עברו.
  3. ירידה ברגשות חיוביים ועלייה ברגשות שליליים: הילד מרגיש פחות שמח וחווה רגשות שליליים כמו אשמה, כעס וחרדה. הוא יפגין יותר אפתיות ופחוות התלהבות ממשחק עם  חברים.
  4. עוררות יתר: מצב של דריכות יתר, סף תסכול נמוך, התפרצויות זעם, כעס ורגזנות, בהלה חסרת פרופורציות, קושי להתרכז וקושי להירדם המלווה ביקיצות תכופות במהלך הלילה.
  5. קושי הפרדות: קושי להיפרד מההורים למשך מן רב. יכול להתבטא בפרידות קשות בגן או בבית הספר היסודי.

 

 

מהו אופן הטיפול

ילדים אינם שונים ממבוגרים בכל הנוגע להתמודדות עם טראומה. המציאות הביטחונית במדינת ישראל שולחת הרבה יותר מדי אנשים לטיפול פסיכולוגי, וזאת בלי התייחסות לשלל המצבים השונים בחיים שבגללם אנו זקוקים לטיפול זה. באופן זהה למבוגרים, גם ילדים צריכים שמישהו יעזור להם לעבד את החוויות הקשות, להפנים מה קרה, איך לתיק את זה בראש ואיך להתמודד ולחיות ביחד עם זה. זה אמנם נשמע כמו משימה קשה, במיוחד עם ילדים קטנים, אך אם תחפשו היטב ותמצאו פסיכולוג מומלץ לילדים, תוכלו להקל על ילדכם כל כך הרבה במהלך שלבי הגדילה שלו ועד שיהיה אדם בוגר מן המניין. כולנו זקוקים לאוזן קשבת..

ילדים

אולי יעניין אותך גם

מוצר לרגליים
בריאות
אילו סוגי מדרסים קיימים

קיימים בשוק מגוון סוגים של מדרסים. בין אם הופניתם על ידי רופא אורתופד ובין אם בחרתם לפנות למכון להתאמת מדרסים באופן עצמאי, חשוב שתדעו מהן

קרא עוד »
כרישים
בריאות
איך מטפלים בחרדות

בשנים האחרונות אנחנו רואים שהשיח סביב מקרים של חרדות ולחץ הפך להיות הרבה יותר מקובל. למעשה, סביר להניח שגם אתם באופן אישי מכירים אנשים שסובלים

קרא עוד »