הארקה ראשית – מה חשיבותה?

אחד המנגנונים החשובים של רשת החשמל המודרנית היא הארקה ראשית. להארקה יש שימושים רבים, אך בראש ובראשונה היא מונעת פציעות ומוות מהתחשמלות. במאמר הבא נסביר מהי הארקה ראשית ומהי חשיבותה.

 

מה זאת בכלל הארקה ראשית

הארקה ראשית היא מערכת הקיימת בכמעט כל בית או בניין משותף, ומטרתה לייצב את החשמל ולהגן מפני התחשמלות של הדיירים. המערכת פועלת כך שנוסף על החוט הפעיל והחוט הניטרלי הקיימים בהובלת חשמל (ומטרתם להוביל את הכוח ולהזרים אותו חזרה) קיים גם חוט הארקה שמנתב את הזרם החשמלי אל מקור בעל התנגדות נמוכה במקרה של קצר או בעיה חשמלית.

במערכת הארקה ראשית, חוט זה מוביל לאחת מארבע אפשרויות: חיבור לצנרת המים הראשית של הבניין בסמוך לשעוני המים שבקומת הכניסה, בקופסת חיבורים ייעודית שנמצאת באחת מפינות הבית, בפס צבירה גדולה המשותף למספר קומות או בתוך בור בריכה בעומק של  מטר וחצי לפחות.

הדרך לוודא קיומה של מערכת הארקה ראשית היא באמצעות השקעים: אם יש להם שלושה שיניים אז סימן שמהערכת מופעלת על ידי שלושה חוטים, ואחד מהם הוא חוט הארקה. מוליך ההארקה צפוי להתבלות במהלך השנים ולכן חשוב לבצע בדיקת הארקה ראשית תקופתית אחת לעשר שנים לפחות. בדיקה זאת צריכה להתבצע על ידי חשמלאי מוסמך כמובן, והיא תיעשה בעזרת מכשיר ייעודי בעל השם Loop Tester.

 

למה חשוב שתהיה הארקה ראשית?

ראשית, מערכת הארקה ראשית חייבת להימצא לפי החוק הישראלי. יתרה מכך, על פי החוק בישראל יש לוודא את תקינותה אחת לעשר שנים (ולעיתים אף רצוי בתדירות גבוהה יותר, בעיקר אם מדובר במבנים ישנים). אם בעת ביקור של נציג חברת החשמל ייחשף כי לבניין או לבית טיב הארקה חלש, או שאין כלל הארקה ראשית, המבנה ינותק באופן מידי מרשת החשמל.

ההתייחסות החוקית לבדה מראה את החשיבות העצומה שיש למערכת הארקה ראשית מתפקדת. המניע הבסיסי להימצאותה הוא האלמנט הבטיחותי העצום שהיא נושאת. ללא הארקה הסיכון שבהתחשמלות בבית גבוה הרבה יותר, וכתוצאה מכך גם הסיכון להיפצע ואפילו למות.

הארקה ראשית מורידה משמעותית את ההסתברות לכך שתרחיש מזעזע מסוג זה יקרה, באמצעות ניתוק מכשירי החשמל בעת קצר והזרמת הזרם החשמלי למקור "ניטרלי" חיצוני. יש לציין שכך גם הסיכון לאובדן רכוש הנובע מנזק בלתי הפיך למכשירים בשעת עומס יתר, ולהתלקחות שריפה כתוצאה מכך.

 

יעיל יותר ובטיחותי יותר

נוסף על האלמנט הבטיחותי החשוב מערכת הארקה ראשית גם תורמת ביעילותה למערכת החשמל הביתית. היא מסייעת לייצב רמות מתח ולמנוע עומסים על מכשירים חשמליים שונים. מערכת הארקה ראשית מהווה מעין נקודת ייחוס משותף לכל הזרמות החשמל, כך שהכוח החשמלי מנותב באופן נכון לכל המקומות הרצויים. כך הסיכוי לעומס על המערכת ולקצר חשמלי קטן.

 

נורת חשמל

אולי יעניין אותך גם

לתיאום הדברת מזיקים
בעלי מקצוע
הדברת מזיקים – איך זה קורה?

חושבים להזמין מדביר אך חוששים? חשוב שתדעו כיצד מתבצעת הדברת מזיקים  ולדרוש מן המדביר הנחיות והוראות מדוייקות כיצד לנהוג לפני ואחרי ההדברה. במאמר זה נספר

קרא עוד »
יועץ עסקי עם טאבלט ביד
בעלי מקצוע
כמה עולה ייעוץ עסקי

כאשר משתמשים במונח "ייעוץ עסקי" בדרך כלל הכוונה היא לשכירת שירותי עלי מקצוע אשר ביכולתם לתרום ידע ומיומנויות לניהול העסק שלכם. הייעוץ עשוי להינתן בצדדים

קרא עוד »