האם בכל תכנון בנייה צריך אדריכל וקונסטרוקטור

הקמת מבנים ובניינים חדשים, היא אחד מתחומי העיסוק היותר רווחיים בענף הנדל"ן בפרט ובכלכלה בכלל. עם זאת, הקמת מבנה חדש או עריכת שינויים במבנה קיים, כרכה בתהליכים פרוצדוראליים לא פשוטים. מהם השלבים בהקמה של מבנה חדש? מהו התפקיד של הקונסטרוקטור ושל האדריכל בתהליך ההקמה של במבנה? האם בכל הליך של תכנון ובנייה צריך קונסטרוקטור ואדריכל? כל התשובות במאמר שלפניכם.

בית בבניה

שלבים בבנייה והקמה של מבנה חדש

ההקמה של מבנה חדש, מתחילה הרבה לפני שהטרקטור הראשון עולה על הקרקע להתחיל את בניית המבנה. בשלב הראשון, יש לוודא שהקרקע שעליה מוקם המבנה, אכן מיועדת לבנייה וזאת לא תעורר בעיות בהמשך, שעלולות להגיע גם לכדי דרישה להריסת המבנה. בשלב הבא, יש לתכנן את המבנה על כל פרטיו ודקדוקיו. תכנון המבנה וההגשה שלו לוועדה המקומית צריכים להתבצע על ידי אדריכל, שיש לו הן הניסיון והן האישורים הנדרשים לצורך כך. תכנון המבנה חייב להיות מפורט, הן באופי והן בצורה שלו. תוכנית הבנייה המוגשת לוועדה על ידי האדריכל, נקראת גרמושקה. זאת, כיוון שמדובר בפיסת נייר גדולה מאד, המקופלת באופן המזכיר אקורדיון (ברוסית – גרמושקה).

אישור התוכנית עלול לארוך תקופה ארוכה, כיון שאת התוכנית כאמור אמורים לאשר גופים שונים, החל בגופים הממונים על הבטיחות וכלה בוועדה המקומית עצמה. למרות שבשנים האחרונות בוצעו פעולות שונות שהמטרה שלהן לצמצם את משך הזמן הנדרש לקבלת היתר בנייה, הרי שעדיין מדובר בתקופה ארוכה, הדורשת היערכות מיוחדת מצד הקבלן.

אדריכל, קונסטרוקטור והתפקיד שלהם בתהליך

האדריכל הוא בעל המקצוע האמון על תכנון המבנה. מקצוע האדריכלות דורש דמיו פורה ויכולת תכנונית מהמעלה הראשונה. בדרך כלל, אדריכל מסוים מתמחה בסוג מסוים של בנייה, כאשר סוגי הבנייה והמאפיינים שלה משתנים מעת לעת. במאמר מוסגר ראוי להזכיר כאן את מגוון צורות הבנייה במדינת ישראל, הן עתיקות והן כאלה שהיו וחלפו מהאופנה בעשורים האחרונים. כאמור, מי שמגיש את התוכנית (גרמושקה) הוא האדריכל.

ואולם לצד האדריכל, לא נפקד גם מקומו של הקונסטרוקטור, הוא מהנדס הבניין. חלוקת התפקידים בין שני בעלי התפקידים היא ברורה. אם האדריכל אמון על המעוף והדמיון, הרי שמהנדס הבניין אמור להפוך את התכנון הארכיטקטוני למציאות, תוך הקפדה על היציבות של המבנה העתיד לקום ועל היכולת שלו לעמוד על תילו ולשרוד במשך שנים ארוכות.  בין שני התפקידים הללו חייבת להתקיים סינכרוניזציה מוחלטת, כאשר המטרה היא שהקונסטרוקטור לא יפגע באופן מהותי בתוכניות המקוריות, אלא ימצא את הדרך לממש אותן. מנגד, האדריכל לא יתכנן תוכניות שהיישום שלהן עלול לפגוע בביטחונם, בטיחותם וכן בשלומם של הדיירים במבנה ושל השוהים בו, באופן זמני או בדרך קבע. הן האדריכל והן הקונסטרוקטור הם בעלי המקצוע, שבלעדיהם לא ניתן לתכנן ולהוציא לפועל תוכנית להקמה מבנה חדש.

אולי יעניין אותך גם

מספרים וכסף
נדל"ן ופיננסים
הוזלת עלויות בדמי ניהול קופות

כולנו משלמים דמי ניהול לקופות הגמל וההשתלמות ולקרנות הפנסיה. קיימים שני סוגי דמי ניהול שאפשר לגבות מהחיסכון הפנסיוני- דמי ניהול מהחיסכון ודמי ניהול מהפקדות. קרן

קרא עוד »