צריך עורך דין צבאי עם ידע וניסיון?

למי מאיתנו אין קשר עם הצבא? הבת שבשירות סדיר, הבעל שבמילואים או הדודה ששירתה בקבע, לכולנו יש היכרות מסוימת עם העולם הצבאי. מה קורה כאשר עולות סוגיות משפטיות הרלוונטיות אלינו במערכת הצבאית? עורך דין צבאי הוא איש המקצוע שיש לו את הידע והניסיון להתמודד עם המערכת הזאת.

 

מערכות משפט שונות

גם אם תקופת השירות הצבאי שלכם הייתה משמעותית, לא בטוח בכלל שאתם מכירים את מערכת המשפט של הצבא. בעוד שאירועים משפטיים באזרחות מתנהלים בבתי המשפט האזרחיים, אירועים משפטיים בצבא יכולים להתנהל בבתי משפט צבאיים. בצבא אף יש לקצינים מדרגות מסוימות סמכויות שפיטה שיכולות להגיע עד לעונשי מאסר.

למערכת הצבאית יש גם חוקים משלה, כך שאם בבתי המשפט האזרחיים שופטים את האזרח לפי ספר החוקים של מדינת ישראל, שנקבע על ידי המחוקק, רוב החוקים של המערכת הצבאית הם חוקים שונים, שאינם מוכרים ברובם לאזרח. עורך דין צבאי הוא עורך הדין המתמחה במערכת הצבאית ובעל הניסיון בעבודה מולה.

 

מצבים שונים שרלוונטיים לצבא

על מנת להבין את ההבדלים בין מערכת המשפט האזרחית לבין מערכת המשפט הצבאית, ניתן להסתכל על מספר מצבים משפטיים מסוימים שרלוונטיים אך ורק לצבא. עריקות ונפקדות למשל, הן עבירות צבאיות המתייחסות להיעדרות חייל מבסיסו הצבאי ללא אישור מפקדיו.

ניתן לשים לב להבדלים במערכות גם על ידי מצבים שרלוונטיים לצבא ולאזרחות. עבירות פליליות חמורות למשל, כמו עבירות מין או עבירות אלימות, נחשבות לעבירות שניתן לשפוט בגינם גם בבתי משפט אזרחיים וגם בצבאיים, כאשר ההבדל יהיה בהליך שמנוהל ובעונשים שיכולים להיות מוגשים כלפי הנאשם, כמו הורדה בדרגה במשפט הצבאי, בנוסף למאסר.

 

בחירת עו"ד צבאי

ישנם עורכי דין רבים שבחרו להתעסק בתחום המשפט הצבאי. השיקול העיקרי בבחירת עורך דין כזה יכול להיות ניסיונו. עורך דין שמנוסה בעבודה מול הצבא, סביר להניח שידע לגשת לבעיות צבאיות בצורה מיומנת יותר.

בנוסף לכך, עורך דין כזה יכול לסייע לכם במקרה ספציפי. עו"ד צבאי שצלח תיקי עריקות רבים למשל, יכול להיות עורך דין שיתאים להורים שרוצים לסייע לבנם שמואשם בעריקות על ידי הצבא.

 

חשיבות של משפט צבאי על חיי האזרחות

שירות צבאי נחשב לאחד מהתקופות המשמעותיות ביותר שחווה אזרח ישראלי. לניסיון הצבאי יש רלוונטיות לפעמים בשוק העבודה, בנוסף להווי של השירות בחברה הישראלית, ולכן אזרחים רבים מעדיפים לסיים את השירות שלהם ללא דופי. כמו כן, הרשעות צבאיות מסוימות יכולות לפגוע בזכויות של חייל משוחרר.

 

עולם אחר

הצבא והאזרחות הם שני עולמות שונים. בעוד שחיי האזרחות מקדשים את הזכויות והחובות השונות בפני החוק, הצבא היא מערכת היררכית ונוקשה. עו"ד צבאי מכיר את המערכת בצורה הטובה ביותר שניתן לצפות מאיש משפט, כך שיחד עם ניסיון רלוונטי קודם, הוא מסוגל לעזור לכם בהתנהלות משפטית מול הצבא.

עורך דין צבאי

אולי יעניין אותך גם