מתי קונים יהלום מעבדה ומתי יהלום אמיתי?

יהלום מעבדה הפך להיות אופציה נגישה ובת קיימא לאנשים שמחפשים לקנות תכשיט משובץ יהלומים. זאת משום שההבדל בינו לבין יהלום שנוצר בטבע הוא מזערי ולא מורגש כלל. אם כך, מתי נרצה לבחור ביהלום מעבדה ומתי ביהלום טבעי? כל התשובות במדריך

 

נשים ויהלומים

האמרה המפורסמת לפיה "יהלומים הם חבריה הטובים ביותר של האישה" מסתירה בחובה גרעין של אמת – יהלומים הם יפהפיים, עמידים, נוצצים ומיוחדים. אלו רק חלק מהסיבות מדוע תכשיטי יהלום נחשבים לעל זמניים, ומתאימים לכל אאוטפיט. עם זאת, יהלום הוא חומר יקר מאוד משום שהוא נוצר רק בתנאים מסוימים בקרום כדור הארץ, וכרייתו היא מורכבת וקשה.

 

יהלומי מעבדה – גם הם חבריה הטובים של האישה

זאת הסיבה העיקרית מדוע חברות יהלומים כמו ניו דיימונד מוכרות היום גם יהלומי מעבדה. אלו יהלומים שנוצרו בתנאי מעבדה בתהליך CVD או HPHT, שמחקים בדיוק את תהליך היווצרות היהלומים בטבע. התהליכים האלה לוקחים פחמן אפור ובאמצעות שינוי המבנה המולקולרי שלו באמצעות חום ולחץ הפחמן הופך לשקוף ונוצר מבנה כימי של יהלום.

התהליכים האלה יוצרים תוך חודשים ספורים יהלומי מעבדה שהם קשים כמו יהלומים טבעיים, נוצצים כמו יהלומים טבעיים ויפים כמו יהלומים טבעיים. רק בדיקה גמולוגית יכולה להצביע האם מדובר ביהלום מעבדה או יהלום טבעי, כך שיהלום מעבדה הוא אופציה מצוינת ליצירת תכשיט יהלום יפהפה ונגיש מבחינה כלכלית.

 

כיצד מודדים איכות של יהלום?

איכות של יהלום רגיל, וגם של יהלום מעבדה, נמדדת באמצעות ארבעה מאפיינים שנקראים 4 ה-C, ולכל מאפיין יש סולם דירוג משלו:

  • Color (צבע) – מתייחס לעד כמה היהלום שקוף או נוטה לגווני צהוב. נמדד בערכים של D (שקוף לגמרי) עד Z (בעל גווני צהוב/חום חזקים).
  • Cut (חיתוך היהלום) – לצורת החיתוך של האבן השפעה ישירה על הנצנוץ של היהלום, כך שיש חשיבות לחיתוך נקי ומדויק של זוויות היהלום. הסולם הזה נמדד בין ציון Excellent ל-Poor.
  • Clarity (בהירות היהלום) – מדד שמתייחס לפגמים שביהלום. יהלום הוא איכותי יותר ככל שיש בו פחות פגמים כמו כתמים, איזורים שמונעים מעבר של אור דרך היהלום, ועוד סוגים. המדד הזה נע בין ציון FL ליהלום נטול פגמים ועד ציון I2 ליהלום פגום מאוד.
  • Carat Weight (משקל היהלום בקראט) – המילה קראט מתייחסת למשקל היהלום ולא לגודלו, כך שיהלומים בעלי קראט זהה יכולים להיות מאוד שונים. במדד זה יש ציון מספרי.

 

לסיכום

כיום רק גמולוגים מוסמכים ישימו לב להבדל בין יהלומי מעבדה ליהלומים טבעיים. בעוד שיהלומים טבעיים דורשים כרייה וחיפוש של שנים רבות בבטן האדמה, יהלומי מעבדה הם נגישים וזמן גידולם במעבדה הוא חודשים בודדים. לשני סוגי היהלומים יש את אותו מדד לאיכות שמורכב מארבעה מאפיינים שקשורים לאיכות ובהירות היהלום, משקלו וצורת החיתוך שלו. כלומר, יתכן יהלום מעבדה שמדורג טוב בהרבה גם מיהלום טבעי.

יהלום מעבדה יהלום מעבדה

אולי יעניין אותך גם