מה זה אופטיון?

רבים מאיתנו מכירים בצורה כזו או אחרת, חולי סרטן. לצערנו, מחלת הסרטן היא אחת מהמחלות השכיחות ביותר, המייסרות ביותר ובעלות ההשלכות החמורות ביותר על בני האדם בעת המודרנית. הסרטן, הוא שם כולל למנעד רחב של מחלות הקשורות בגידולים לא נורמאליים של תאים במגוון מקומות בגוף האדם. 

 

גליובלסטומה

המוח, מורכב ממגוון אזורים. לא נלאה אתכם במגוון הפרטים האנטומיים הקשורים לאנטומיה ולפיזיולוגיה של המח, אך על מנת להבין מהי גליובלסטומה, חשוב שתדעו כי במדולה ובקורטקס של המח ישנם תאים הנקראים תאי גליה. תאים אלו הם תאים המספקים תמיכה למגוון התאים במח, דוגמת הנוירונים.

חלק מאוכלוסיית התאים הללו היא תאים אסטרוציטיים, שנראים כמו תאים דמויי כוכב. תאים אלו, בעקבות פגם מסוים בהתפתחות שלהם, הם אלו שיוצרים את סרטן הגליובלסטומה.

גליובלסטומה

השפעות

סרטן הגליובלסטומה, הוא סרטן קטלני וממאיר, שעד היום לא נמצאה לו תרופה טובה מספיק, ורב הטיפולים מבוססים על הקרנות, כימותרפיה, ניתוחים להסרת הגידול באופן זמני, וכמובן טיפולים פליאטיביים על סוגיהם השונים. רוב החולים בגליובלסטומה, יחיו עד ארבעה עשר חודשים מרגע גילוי המחלה במקרה הטוב.

המחלה, כמו כל מחלה המתרחשת במח, משפיעה על התפקוד הקוגניטיבי של החולה, ולאט לאט גורמת לו להתדרדרות וניוון. במצבים מסוימים, המחלה יכולה לגרום לפסיכוזות, רעידות ופרכוסים שאינם בשליטת החולה, ולעוד מגוון סימפטומים עליהם ניתן לקרוא בכתבי העת השונים.

 

הטיפולים הקיימים

הטיפולים הקיימים למחלה מורכבים ממספר טיפולים וכעת נרחיב עליהם מעט יותר.

 

כימותרפיה

הראשון, הוא טיפול באמצעות הקרנה. כלומר, כמו כל סרטן רגיל, ניתן בצורה מכוונת, לתת לחולה טיפולי כימותרפיה שיעבירו אפופטוזיס את התאים הסרטניים יחד עם תאים בריאים אחרים במח.

גליובלסטומה

ניתוח

טיפול נוסף, הוא ניתוח פולשני למח, שלאחר הליך מורכב ודקדקני, מנתח המח יסיר את עיקר הגידול ממוחו של המטופל ויקנה לו עוד זמן לחיים שלווים יחסית. חשוב להדגיש כי הטיפולים הנ"ל מעכבים את התקדמות המחלה אך לא מחסלים אותה ולאחר זמן מה, לצערנו הרב היא תחזור ובסופו של דבר תגבה את חיי המטופל.

 

אופטיון

בשנים האחרונות, פותח טיפול חדשני לגליובלסטומה על ידי מכשיר הנקרא אופטיון. הטיפול מבוסס על השראת שדות מגנטיים לאזורים השונים של מוחו של המטופל, ובעזרת התדר והשראת השדה הנכון, הפיתוח הנ"ל מעכב את גידולם של התאים הסרטניים ואף מחסל אותם כליל.

גם כאן, חשוב להדגיש כי הפיתוח הנ"ל לא מרפא את המחלה, אך הוא מהווה בשורה משמעותית לחולי הגליובלסטומה שכן הוא מעניק אפקט דומה לטיפולים שפורטו לעיל, אך בצורה לא פולשנית ועם תוצאות טובות יותר בהרבה, שיכולות לשפר את איכות החיים של החולים.

 

לסיכום

מדובר אם כן בפיתוח חשוב, שאף מאושר עלי ידי מכוני התרופות השונים ומומלץ מאוד לעבור את הטיפול החדשני.

גליובלסטומה

אולי יעניין אותך גם