חיזור או הטרדה מינית – מה ההבדלים

בימינו, רבים נוטים לטעון שהגבול בין חיזור להטרדה מינית הוא כל כך דק שניתן להתבלבל.

על אף שמדובר בטענה שנשמעת לרבים מקוממת – יש בה מן האמת, למרות שהפערים בין חיזור ובין הטרדה מינית הם, כמובן, רבים ומשמעותיים.

במאמר זה יובהרו כמה קווי יסוד שנוטים להתבלבל בהם.

זכירה של העקרונות האלו לרוב תיתן תשובה – האם מדובר בהטרדה מינית או בחיזור לגיטימי לכל דבר ועניין?

 

סובייקטיביות

אחד הדברים שהכי חשוב לזכור הוא שהטרדה היא תחושה סובייקטיבית. במידה ואישה חשה מוטרדת או שנחצו קווים עבורה, בכל הנוגע למיניות שלה – מדובר בהטרדה מינית. לכן, מדובר בעניין שתלוי מאוד בנסיבות השונות של האירוע ולכן התשובה יכולה להשתנות מאדם לאדם ומסיטואציה לסיטואציה.

בהתאם, כדאי לשים לב לתגובה של המחוזרת – האם ניכר שהאמירות או המחוות נעימות לה או לא? כמובן שאם התשובה היא לא, סביר שמדובר בהטרדה מינית, וגם אם זוהי לא הטרדה מינית – יש להפסיק לעשות זאת, גם אם אין מחויבות משפטית לעשות כן.

 

הבהרה

משום שמדובר בדבר כל כך סובייקטיבי – קבלו הבהרה, האם זה בסדר? האם זה לגיטימי? זוהי כמובן לא בושה וניתן להבין זאת יחסית בקלות. ככל שהאישה מבהירה שלא נעים לה, כאמור – מדובר בהטרדה מינית כנראה.

כאשר מדובר על מחוות לא מילוליות, למשל מגע, הגבול הוא דק יותר וחשוב מאוד לקבל את ההסכמה של הפרטנרית. לכן, במציאות של ימינו, מגע על הירך, צביטה בישבן או בלחי אינם דברים מתקבלים והם עולים לכדי הטרדה מינית.

לפי הדין הקיים, כאשר מדובר על מערכת יחסים המתקיימים במקום העבודה – במידה וישנם יחסי מרות אין צורך בהברה שהאמירה או המעשה לא נעימים על מנת שהמעשה ייחשב הטרדה מינית, בעוד אם מדובר על שני קולגות, ישנו צורך לרוב בהבהרה על מנת שהדבר ייחשב לא לגיטימי ויוגדר בתור הטרדה מינית.

 

הדדיות

בעוד שחיזור הוא דבר שלרוב שני הצדדים מעוניינים בו – הטרדה מינית לא. כאן נעוץ אחד ההבדלים העמוקים בין שני הדברים ויש לשים לב לכך בכל דבר שנעשה. לכן, בין אם ישנה הבהרה או לא – שימו לב להדדיות.

ככל שמעשה הוא הדדי, ניתן להסיק שהוא בהסכמה ולכן הוא לגיטימי. כמובן שישנם חריגים שונים בחוק המגדירים סיטואציות שבהן אף פעם לא יכולה להיות הסכמה חופשית (למשל כאשר מדובר על קטינה או על יחסי מרות) ולכן יחסים כאלו אינם לגיטימיים. להבהרה כדאי לפנות לעורך דין המתמחה בתחום זה, למשל דורון ויינרייך – משרד עורכי דין.

 

לסיכום

על אף שהגבול בין שני הדברים, חיזור והטרדה מינית, יכול להיות דק ההבדל נעוץ בהדדיות ובהסכמה למעשה. לכן, אם לא ברור האם הפרטנרית מעוניינת בכך, בקש הבהרה או הפסק בכך מייד.

אולי יעניין אותך גם