מה העונש החמור ביותר שניתן לקבל על שוד?

מערכת המשפט הישראלית עובדת שעות נוספות לצערנו, תיקים רבים נערמים על שולחנות השופטים, והזמן שלוקח לכל תיק להתנהל בבית המשפט מסתכם בדרך כלל בשנים ולא בחודשים. אחד הפשעים השכיחים בישראל הוא מעשה שוד. שוד יכול להיות באיומים בלבד ויכול גם יכול להסלים לאלימות. החוק רואה בשוד עבירה קשה ומרבית השופטים נוטים להחמיר בעונשים. מה אומר החוק במקרי שוד ומה העונש החמור ביותר שניתן לקבל על מעשה זה?

 

מה ההגדרה המדויקת בחוק לעבירת השוד?

שוד הוא עבירת גניבה בנסיבות מחמירות כאשר ההבדל בין עבירת גניבה לשוד נמצא באלמנט האלימות או האיומים. במילים פשוטות ולא משפטיות החוק קובע שאדם שגונב דבר מה, ותוך כדי המעשה מאיים באלימות או מבצע אקט אלים, או פוגע בנכס בצורה אלימה על מנת להשיג את הדבר אותו הוא מעונין לגנוב, יוגדר כמי שביצע שוד. המאסר הקבוע בחוק על מעשה שוד כזה הוא 14 שנות מאסר. בהרחבת הגדרת החוק נקבע שאדם שביצע שוד כאשר הוא נושא עליו כלי נשק שיכול לסכן ולפגוע באדם אחר, או שהגיע בחבורה והכה את הקורבן, יקבל מאסר של 20 שנה.

 

מדוע עבירת שוד נחשבת לחמורה במיוחד?

אמנם בעבירת שוד מתקיימת עבירת רכוש אבל במקביל, מתבצעות גם עבירות אלימות, פגיעה בגוף ובחירות של אדם אחר. מסיבות אלו, עבירת שוד מסווגת כעבירת רכוש בנסיבות מחמירות, ונחשבת לאחת מהעבירות החמורות בחוק, בהתאם לכך העונש על עבירה זו. בהגדרות החוק המדויקות נחשבת עבירת שוד כפגיעה בזכויות הקניין, הגוף, הנפש והחירות, ובשל כך העונש בגינה חמור באופן דרמטי מהקבוע בעבירת גניבה.

 

האם החוק רואה הבדל בין ניסיון לשוד ובין שוד שבוצע?

האם אדם שהיה שותף בניסיון אלים לשדוד אדם אחר, כשניסיון השוד לא צלח והרכוש לא נגנב, ייחשב כמי שמואשם בעבירת שוד בנסיבות מחמירות? באופן כללי התשובה לשאלה זו חיובית. אולם, בחוק העונשין נקבע כי אדם שניסה לבצע שוד אלים אך השוד לא הושלם והרכוש לא נגנב, יקבל עונש מופחת של 7 שנות מאסר בלבד, בגין השימוש באלימות, כוונת המעשה וטקטיקת ההפחדה. במקרי קיצון בהם הרכוש לא נגנב אך האלימות הביאה לפציעה קשה של הקורבן, יכול השופט לדון את העבריין ב- 20 שנות מאסר על פי עבירת שוד בנסיבות מחמירות.

 

עורך דין פלילי

במידה ונדרשתם לחקירה בגין חשד לביצוע או השתתפות במעשה שוד, עליכם לשכור מידית את שירותיו של עורך דין פלילי https://www.plili.org.il,  במידה והוגש נגדכם כתב אישום בגין מעשה שוד, בוודאי ובוודאי שאתם חייבים את נוכחותו של עורך דין פלילי לצדכם. עורך דין פלילי מכיר היטב את נהלי החקירה, את הדין הפלילי ואת השיקולים השונים שמופעלים במסגרת הליך משפטי פלילי.

 

סיכום

עבירת שוד הנה עבירה חמורה בחוק הישראלי ולכן, אם הסתבכתם בחשד שיש לכם חלק מעבירה מסוג זה, עליכם לקחת עורך דין פלילי שייצג אתכם כבר משלב החקירה המשטרתית.

 

 

 

אולי יעניין אותך גם