מה הן הזכויות אשר מגיעות לכם בעבודתכם

העבודה תופסת חלק ניכר משעות היממה שלנו ובמטרה להסדיר את יחסי העבודה בין העובדים למעסיק, המחוקק בישראל קבע את דיני העבודה, השייכים לתחום המשפט האזרחי. אז מה הן הזכויות המגיעות לנו במקום העבודה? וכיצד ניתן לממש אותן בכלל ובמקרה שהן הופרו בפרט?

 

מהם דיני העבודה?

העבודה היא חלק מהותי משגרת החיים של כולנו, באופן המאפשר לעובדים להתפרנס בכבוד ולמעסיקים, לצמוח ולשגשג. מטבע הדברים, כל אחד מהצדדים מעוניין לדאוג ולשמור על האינטרסים שלו ובכדי להסדיר את יחסי העבודה הללו בצורה מסודרת, המחוקק קבע את דיני העבודה, השייכים לתחום המשפט האזרחי.

דיני העבודה מעוגנים בחוק הישראלי ובאמצעות הסכמים קיבוציים, צווי עבודה ותקנות שונות, כפי שתוכלו לראות ביתר פירוט באתר https://ddlaw.co.il. במסגרת דיני העבודה, נכללים חוקים שונים ובכללם חוקי יסוד עיקריים, הנוגעים לזכות של כל עובד לבחור את עיסוקו (חופש העיסוק) ולקבל יחס מכבד מהסביבה (כבוד האדם וחירותו).

 

זכויות העובד במקום עבודתו

בנוסף על חוקי היסוד הבסיסיים, דיני העבודה כוללים חוקים שונים המגדירים את הזכויות הסוציאליות ותנאי ההעסקה המינימליים, במטרה למנוע מקרים של ניצול העובד והטלת סמכויות ונקיטת פעולות חד צדדיות מצד המעסיק, שלא כחוק.

במסגרת הזכויות העיקריות הנכללות בדיני העבודה ניתן למנות את:

 

חוק דמי מחלה

עובד שנעדר מעבודתו בשל מחלה, יהיה זכאי בתנאים מסוימים ובכפיפות לתקופת הזכאות, לקבל ממעסיקו תשלום עבור ימי המחלה.

 

חוק הגנה על עובדים

במסגרת חוק הגנה על עובדים, החוק מספק מספר חוקים המעניקים הגנה לעובד במקום עבודתו, דוגמת הגנה מפני פגיעה ופיטורים במקרה שהעובד הגיש תלונה כנגד המעסיק, הטבות ופיצויים המגיעים לעובד במקרה של פרישה ועוד.

 

חוק הודעה מוקדמת במקרה של פיטורים / התפטרות

דיני העבודה כוללים התייחסות גם לצורה ולדרך בה המעסיק / עובד בחרו לסיים את העסקתם (מבחירה משותפת או חד צדדית), כאשר חובת ההודעה המוקדמת ועריכת שימוע לפני פיטורין, הם בין הביטויים העיקריים לכך.

 

מה ניתן לעשות במקרה של הפרת זכויות במקום העבודה?

עובדים רבים כלל אינם מודעים לזכויות העומדות להם על פי חוק וגם אלו שכן מודעים אליהן, לעיתים רבות חוששים לממש אותן, בשל החשש מפני פגיעה והתנכלות מצד המעסיק. חשוב להבין כי, מדובר בזכויות המגיעות לעובדים על פי חוק ובכדי לעמוד על היקף הזכויות והדרכים המשפטיות למימושן, מומלץ לפנות לעו"ד המתמחה בדיני עבודה.

 

בית הדין לעבודה

תביעות הנוגעות לדיני עבודה, נידונות בבית הדין האזורי לעבודה, המהווה ערכאה ראשונה בתחילת דרכה של התביעה. ככל והצדדים לא הגיעו לפתרון, בשלב הבא בו התביעה תגיע לדיון תהיה בבית הדין הארצי לעבודה, אשר ידון בתביעה בהרכב של שלושה שופטים ושני נציגי ציבור.

 

לסיכום

דיני עבודה נועדו להסדיר את כלל יחסי העובד – מעסיק ובין זכויות העובדים העיקריות שניתן למנות במסגרת דיני העבודה, נמצאים חוק דמי מחלה, חוק הגנה על העובדים וחוק הודעה מוקדמת במקרה של פיטורים. ככל והזכויות שלכם הופרו, תוכלו לפנות לעו"ד המתמחה בדיני עבודה, על מנת להבין מהם הפתרונות המשפטיים העומדים לרשותכם.

אולי יעניין אותך גם